01. juli

Danske værdier

Vores samfund og fælleskab bliver stærkere af forskellighed, så længe vi husker, at fremmed ikke er lig med farligt.

Jeg tror på et samfund, hvor alle har lov til selv at vælge, hvilket liv der er det rette for dem. Vi skal alle overholde landets love, men derudover ikke blande os i, hvordan andre lever deres liv. Det betyder, at vi ikke altid skal forstå andres valg eller den måde, de vælger at bruge deres liv. Hvis du ikke ønsker, at andre skal bestemme, hvordan du skal leve dit liv - ja, så kan du heller ikke bestemme, hvordan de lever deres. Det gælder uanset hvem du er.

Derfor er jeg også modstander af tiltag som tørklæde- eller burkaforbud, men stærk tilhænger af øget investering i støttemuligheder og krisecentre, hvis kvinder tvinges til en bestemt påklædning eller undertrykkes på anden vis. Det er ikke bedre at staten tvinger kvinder af tørklædet, end at en mand tvinger det på hende.

Jeg forsøger altid at huske på spørgsmålet: hvad går der fra mig ved at andre må noget eller får noget. I spørgsmålet om hvorvidt en kvinde ønsker at gå med tørklæde, har jeg meget svært ved at se, at hendes frie valg går ud over mig.

Vi ved bedst selv, hvad der er rigtigt for os. Vi skal arbejde for at alle har reelle frie valg, men vi skal ikke bestemme, hvad der er det rette valg for andre.