Uddannelse 16. november

Invester i fremtiden

Med sine besparelser på uddannelse sætter regeringen og dens forligsparter en kæp i hjulet på ungdommen, allerede inden de er kommet helt op på cyklen.

Hvor er det ærgerligt, at man ikke ønsker at investere i potentialet hos alle de unge mennesker, der skal være med til at skabe en endnu bedre fremtid. I stedet vælger man at lave massive besparelser.

De almene gymnasier rammes ekstra hårdt og må efterhånden føle, at kravene om besparelser ingen ende vil tage.

Besparelserne vil ramme samtlige gymnasier, og i Aarhus vil Katedralskolen blandt andet skulle spare 14 mio. kr. inden 2020. På Aarhus Akademi bliver det 15,3 mio. kr., og Langkær Gymnasium skal spare 15,4 mio. kr.

Det er desværre cirka samme lag, samtlige almene gymnasier i Aarhus befinder sig på.

Jeg tror ikke på, at eleverne kan få den samme kvalitet i undervisningen, når deres gymnasium skal spare så voldsomt. Gymnasieskolernes Lærerforening forudser, at det vil koste omkring 1000 gymnasielærer på landsplan allerede i dette skoleår. En fuldstændig håbløs udvikling, der på ingen måde hjælper vores unge til at opnå deres potentiale.

Det er sparet mange steder i den offentlige sektor, men at spare på at udvikle og dygtiggøre de mennesker, der skal bære fremtiden, minder mest om at tisse i bukserne for at holde varmen.

I stedet for at spare bør vi investere i vores uddannelser og dermed sikre vores fremtid.

Læserbrevet er bragt i Aarhus Stifttidende d. 17. oktober 2016