01. juli

Uddannelse

Uddannelse er springbrættet til en bedre, klogere og mere oplyst fremtid. Det er grundlaget for, at vi har muligheder for at udleve vores fulde potentiale, får udvidet vores horisonter og kan skabe os det liv, vi ønsker – både som individer og som land.

Vores uddannelser skal gøre vores unge dygtigere, klogere og klar til arbejdsmarkedet – og uanset om drømmen er tømrer eller økonom, pædagog eller civilingeniør, skal de mødes af et uddannelsessystem i verdensklasse.

Jeg er ikke i tvivl om, at fremtiden byder på mange spændende nye muligheder for både samfundet og den enkelte borger – det er bare at gribe dem. Men det kræver, at vi forbereder os på morgendagen. Med en verden i hastig forandring er det svært at forudsige, hvordan morgendagens arbejdsmarked ser ud.

Hvis vi skal ruste os til dén fremtid, kræver det, at vi giver vores unge tid til eftertænksomhed, når uddannelsesvalget skal træffes. Og det kræver, at vi giver hinanden mulighed for at vælge – og vælge om. Vi skal forbeholde os retten til at blive klogere og skifte retning. Derfor: Lad os sikre bedre studievejledning, afskaffe uddannelsesloftet og sørge for mere og bedre videre- og efteruddannelse. Lad os investere i uddannelser, der, ud over de grundlæggende faglige færdigheder, også udvikler evner som iværksætteri, omstillingsparathed og digital forståelse.

Og lad os huske, at uddannelse også er meget mere end vejen til arbejdsmarkedet. Det er også muligheden for at realisere sin livsdrøm, udleve sit potential og udvide sine horisonter. Det er muligheden for at tage del i et demokratisk fællesskab og opnå kompetencer til kritisk og oplyst at tage stilling til både det danske samfund og hele verden omkring det. Dét er værd at bruge penge på.

Uddannelse er en investering i fremtiden – en investering, der giver afkast igen og igen og som både betaler sig for samfundet og for den enkeltete.