01. juli

Klima

Jeg ønsker et samfund, hvor vi alle sammen har en reel mulighed for at udnytte vores potential og skabe det liv vi ønsker. Derfor ser jeg uddannelse som en investering i fremtiden og langt fra bare en udgift. Det betaler sig flere gange tilbage for både samfundet og det enkelte menneske.

Vores uddannelser er springbrættet for en bedre, klogere og mere oplyst fremtid. Det er grundlaget for, at flere får kompetencer til at klare sig selv, så vi bliver flere til at passe på dem, der ikke har mulighed for det. Vi skal uddanne vores unge til at kunne klare sig i en verden vi ikke ved, hvordan ser ud. Det er ikke farligt, men vores uddannelser skal, ud over de grundlæggende faglige færdigheder, udvikle evner som iværksætteri, omstillingsparathed og digital forståelse, så vi ruster os så godt som muligt på fremtidens omskiftelige arbejdsmarked. Jeg tror på at fremtiden byder på mange spændene nye muligheder for samfundet og for den enkelte. Der er ingen grund til at være bange for, men vi skal forberede os og investering i uddannelse er altafgørende for dette.

Uddannelse er samtidig meget mere, end vejen til arbejdsmarkedet. Det er vores chance for at give ungdommen de evner de har behov for, for at klare sig i civilsamfundet. Vores uddannelser skal sikre at alle bliver en del af vores demokratiske fællesskab. Uddannelse er dannelse af selvstændige individer, der salv kan tage kritisk og oplyst stilling til det samfund vi lever i.

Fremtiden kommer uanset hvad, jeg mener vi bør forberede os på den.